Kiedy możliwość ogłoszenia mobilizacji zaczęła stawać się coraz bardziej realna, wiele uczelni wprowadziło specjalne kursy, które miały przygotować studentów do służby wojskowej. Najbardziej potrzebne wydawały się kursy nadawania i odbierania alfabetu Morse’a. Wielu psychologów wykorzystało tę okazję do przeprowadzenia badań nad tym tradycyjnym już tematem. Najbardziej wszechstronne było chyba badanie Kellera i jego współpracowników, które doprowadziło do opracowania szczegółowej metody szkolenia telegrafistów, przyjętej następnie oficjalnie do powszechnego użytku przez Ministerstwo Wojny (Bray, 1948). nazwisko data ,
Keller opisał swą metodę w roku 1943. Łączyła ona kilka zasad, o których była mowa w ostatnich rozdziałach tej książki. Była to pewna modyfikacja metody kojarzenia parami, która zakłada regularne wzmacnianie. Uczniom dawano arkusze ćwiczebne, których przykład przedstawia rysunek 25-16. Następnie nadawano określony sygnał1,
Mianowicie pewien sygnał alfabetu Morse’a, tj. układ dźwięków długich i krótkich (kresek i kropek) odpowiadający określonej literze. (Przyp, red.). a uczeń miał do trzech sekund napisać w pierwszej wolnej kartce odpowiednią drukowaną literę. Pod koniec trzeciej sekundy instruktor wymawiał głośno właściwą literę. Jeżeli pierwotna odpowiedź ucznia była poprawna, zostawiał on pod swą odpowiedzią pustą kratkę, a jeśli się pomylił lub nie odpowiedział, wpisywał w nią poprawną literę. Następnie nadawano drugi sygnał itd. Wszystkie te możliwości ilustruje pierwszy pokratkowany prostokąt na rysunku: pierwszym sygnałem był szyfr dla litery „S” (…), ale uczeń pomylił się i zapisał „O” (…): drugi sygnał, „A”, rozpoznał poprawnie: na trzeci sygnał, znak dla cyfry „2”, uczeń w ogóle nie odpowiedział i błędnie zinterpretował dwa sygnały następne.
Leave a reply